Despre Sistemul de Sanatate



De ceva vreme ma gandesc sa scriu despre Sanatate. Nu e un articol despre cum sa fii sanatos, e despre Sistemul de Sanatate din Romania.
            Din punctul meu de vedere e un sistem la care contribuim ...aproape degeaba. Ni se iau cei 10% din salariu si nu primim nimic in schimb.
            Perioada pandemiei – am vazut cu totii ca nu au fost bani de echipamente, dezinfectanti, ca “cei din linia 1” nu au cu ce sa isi faca treaba in siguranta; s-au deschis linii sa donam 1 Euro, Stefan Mandachi a vandut cate 1 cm de autostrada(alta rusine a Romaniei-infrastructura) sa faca rost de bani pentru spitale. Deci tot de la noi! Dar banii nostrii unde sunt? Am mai intrebat si eu pe altii...iar cineva, mai cunoscator al sistemului mi-a raspuns: banii nostri sunt pentru salariile personalului.
Salarii si spaga. Personalul medical (medici, asistente etc) are salarii mari, frumoase. Sanatatea are sindicate bune, cele mai bune din tara din cate am vazut eu, care  opresc imediat activitatea si stiu sa isi ceara drepturile. Este bine ca au salarii care ii fac sa isi desfasoara activitatea cu brio (desi cresterile mi se par cam mari-o sa discutam in alt articol despre discrepanta Bugetar-Privar), fara sa se gandesaca la lipsa banilor. Dar, dragii mei din Sanatate, daca acum aveti salarii multumitoare, DE CE MAI VRETI SPAGA? Spaga exista in acest sistem la toate nivelurile si in toate etapele vietii unui om (la nastere-maternitate, cand avem nevoie de vreo operatie, chiar si la moarte!!! – vezi Spitalul Suceava, in timpul pandemiei!!! Cei de la Morga adunau “colecta cu 10 lei” in cutia de pantofi – Rusine!). Aici ma intreb, serviciile secrete ce fac? Hmm
Cred ca as aduna sute, mii de povesti cu spagile din spitale. Ma indignez cand aud ca “ar lua si un miliard daca ar putea”. Suntem dominati de acest material, aceasta dorinta de a avea mai mult, fara sa ne mai gandim ca totul

e efemer, ca suntem trecatori pe acest pamant, fara sa ne facem meseria cu placere.
Spitalele. Marea majoritatea a spitalelor sunt construite in perioada comunista, chiar mai demult. Au foarte multi ai vechime iar conditiile de cazare sunt foarte proaste. Sunt pline de bacterii, sobolani. Este personal medical care nu si-ar interna familia in spitalele astea. Mi-a spus candva un inginer in instalatii, ca, dupa 50 de ani de ex, mai bine demolezi si construiesti alt spital nou, care ar respecta si normele in vigoare si ar fi si nou (fara bacterii).
Cabinete private. Multi doctori si-au deschis cabinete private. Ei directioneaza pacientii catre aceste cabinete. Problema e ca la spital isi lasa programul cat mai mic, serviciile le fac cat mai proaste, astfel incat...solutia e cabinetul privat! Pe cand ar trebui spitalul sa aibe toata plaja de servicii...
Angajare. Angajarea e conditionata de spaga. Ce calitate are personalul, atunci cand singurul criteriu e ...spaga ?     
Scoli, Pregatire profesionala. Respect pentru facultatile de medicina. Dar, cum se face ca nu mai sunt scoli de stat pentru asietente? Sunt scoli private, unde profesoarele primesc cu multa caldura cadouri pentru a trece elevele. Iar intreb, scuzati ca ma repet, ce pregatire are o absolventa de aceasta scoala ?
Centre de sanatate private (Medlife, Regina Maria). Am avut ocazia sa am abonament la unul din aceaste centre. Diferenta dintre sistemul privat si cel de stat e colosala. Aici e curat, se vorbeste frumos, parca e alta lume. Cum de aici se poate, si la stat nu?
Sanatatea in strainatate: Am avut ocazia sa discut cu cateva persoane, care au trecut prin operatii in strainatate, calitatea serviciilor fiind super. Va las pe voi sa continuati acest capitol, ca oricum, sunt multi romani plecati pe afara si aveti experiente.
Imi aduc aminte de ce a spus dl. Vlad Voiculescu, ministru al sanatatii 2016-2017, in filmul Colectiv: “70% din Sanatate e putreda”.
Ce e de facut sa fie mai bine si la noi? Sau macar normal...?
Sanatate multa!

Comments